De restauratie van de corpus te Avekapelle-Veurne.

 

De toestand voor restauratie.

Dit beeld dat dateert van 1749 trotseert nu al bijna 300 jaar weer en wind. De schade veroorzaakt door de wisselvalligheid van ons Belgische weer was enorm. De vogels waren nog de grootste boosdoeners want ze hadden hun nest gemaakt in het achterhoofd van Christus. Dat was zeer ongunstig voor de bewaring van het beeld, dat nooit volledig kon opdrogen en de langdurige vochtigheid en insijpeling van vocht veroorzaakte schimmel en houtrot. Er was niet alleen een ernstige beschadiging aan het achterhoofd , maar ook aan de handen, de schouders, de borst, de lenden, de knieën en de voeten.

 

Het doel van deze restauratie

Het doel van deze restauratie was het beeld beschermen tegen de toekomstige inwerking van vogels, ongedierte, weersinvloeden en daardoor een duurzame esthetische herstelling te realiseren.

 

De houtrestauratie door Vanoverschelde Kunstatelier

Het hout werd geïnspecteerd en de door houtrot aangetaste delen werden verwijderd, de onaangetaste delen werden behandeld tegen houtrot, houtworm en schimmels. Dit was noodzakelijk om te voorkomen dat de rotting het beeld in de toekomst verder zou beschadigen. Vervolgens heeft Donaat het beeld geconsolideerd zodat het originele hout verstevigd werd. Om de mogelijke nieuwe waterinsijpeling te vermijden, was het noodzakelijk dat Donaat de barsten, de gaten en de lacunes opvulde. Dankzij een foto, daterend uit 1944, van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) uit Brussel, kon Donaat het beeld restaureren en een verantwoorde reconstructie maken van het weggerotte deel van zijn hoofd, de afgebroken vingers en de voet. Deze weggerotte delen werden opnieuw gesculpteerd conform het origineel. De armen werden herbevestigd aan het geheel.

 

De restauratie van de polychromie

Het aldus gerestaureerde beeld werd na restauratie terug op zijn originele plek op de buiten-zijgevel van de kerk verankerd. Dat vereiste stabiele en duurzame afwerkingslagen ter bescherming van het hout. Daarom brachten we een stabiele lichtechte en kleurvaste verf aan op synthetische basis waardoor het beeld nu voor een hele lange periode beschermd is. Na de houtrestauratie waarbij de dikke recentere latexverflaag verwijderd werd, ontdekten we onderliggende verfrestjes met kleur. Deze verfresten werden gefixeerd en kregen een bescherm- en isolatielaag. Voor de beslissing van de kleurensamenstelling baseerden we ons enerzijds op de resultaten van het onderzoek op de resterende verfresten en anderzijds op de foto van het KIK. Aangezien we de authenticiteit van het beeld wilden bewaren, kozen we ervoor ons in te leven in de situatie van het beeld in 1944 (via het beschikbare beeldmateriaal) en verzamelden we documentatie van gelijkaardige Christusbeelden uit dezelfde periode en omstreken. Deze werden vergeleken met de verfsporen van de mogelijks originele laag. We kozen voor een warm grijze basis voor het geheel, die lichtjes werd bijgekleurd om de verschillende nuances van de basiskleur te bekomen.

 

 

Dit bijzonder prachtig gesculpteerd Christusbeeld vormt al eeuwen een troost voor de bezoekers van het kerkhof. Het is hoopvol voor de treurenden want het is het symbool van de verrijzenis, van het leven na de dood! Daarom is het zo belangrijk dat dergelijke originele beelden niet verdwijnen, zelfs al zijn ze zo zwaar aangetast zoals in dit geval. Want bijna ieder houten beeld is te restaureren. Dit beeld heeft niet alleen een schitterende artistieke waarde maar heeft ook een emotionele betekenis voor de inwoners van Avekapelle.

 

Enkele foto's vóór restauratie

 

Voor restauratie
Voor restauratie

 

Enkele foto's tijdens de houtrestauratie

 

Tijdens restauratie
Tijdens restauratie
Tijdens restauratie
Tijdens restauratie Tijdens restauratie
Tijdens restauratie

 

Enkele foto's na de restauratie
Na restauratie
Na restauratie

 

Terug naar overzicht restauratie beelden.