De restauratie van het OLV altaar te Dompierre-sur-Helpe.

 

Het kunstatelier Vanoverschelde kreeg de vraag van het gemeentebestuur van Dompierre-sur-Helpe om het altaar van de St. Ettonkerk te restaureren. Het altaar was in het midden verzakt omdat het centrale gedeelte van het altaar niet ondersteund was. Bovendien was de onderstructuur op veel plaatsen aangetast door houtworm en bijgevolg vermolmd. De lijsten van de bovenstructuur waren op verschillende plaatsen afgebroken of verdwenen. De gebogen gedeelten, de engelen en de guirlandes waren beschadigd. Sommige vermolmde delen waren naar beneden gevallen, deels achter het altaar en sommige delen voor het altaar. Veiligheidshalve werden deze bovenste delen gedemonteerd en in de kerk bewaard, wachtend op een restauratie.

 

Eindelijk was het dan zover. Het altaar werd gedemonteerd en naar het atelier in Zarren gebracht. Er werd een houten structuur gemaakt aan de binnenkant van de altaartafel en onder de kaarsenbank van het altaar zodanig dat het centrale gedeelte voldoende ondersteund werd. Bovendien werd het volledige altaar behandeld tegen houtworm en werden alle aangetaste vermolmde delen geconsolideerd of indien nodig vervangen door nieuw hout. De onderstructuur, de pilaren, de kapitelen, de lijsten en de bovenstructuur werden gerestaureerd waar nodig. Hierbij werden alle lijmnaden gecontroleerd en herlijmd indien nodig. Ontbrekende delen en lijsten werden bijgemaakt. De bovenste gebogen gedeelten werden zorgvuldig gerestaureerd en aangevuld waar nodig. Het bovenste paneel van God De Vader was in lindenhout en werd geconsolideerd waar nodig. Echter waren een paar wolken volledig verpulverd en werden die wolken bijgemaakt. Ook was er een hand verdwenen en dit werd eveneens gereconstrueerd. Een guirlande naast dit paneel was volledig vermolmd en het andere was achter het altaar gevallen. Beide werden gereconstrueerd volgens het vermolmde orginele model. De engelen en de vlampotten werden herlijmd en gerestaureerd waar nodig. Er was nog één vleugel van de engelen teruggevonden. De drie andere vleugels en de ornamenten van de engelen werden gereconstrueerd.

 

 

Het altaar was vóór restauratie afgewerkt met een monochrome wit-grijze olieverf en de ornamenten waren verguld. Aangezien dit altaar een geheel vormt met twee ander altaren die op gelijkaardige manier werden afgewerkt, werd bij de restauratie gekozen voor opnieuw een wit-grijze olieverflaag met vergulde ornamenten. De polychromie van het altaar, het schilderij en het beeld werden gerestaureerd door een restaurateur schilderijen en polychromie.

 

Altaar voor restauratie
Het altaar voor restauratie
Altaar na restauratie
Het altaar na restauratie
Altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie
Het altaar tijdens restauratie

 

Terug naar restauratie kerkmeubilair.